DolnośląskiePolska

Starościńskie Skały w Rudawach Janowickich

To jedna z największych atrakcji turystycznych w Rudawach Janowickich. Jeśli dobrze zaplanujcie wycieczkę to w ciągu jednego dnia zobaczycie Zamek Bolczów, Starościńskie Skały i Skalny Most, czyli to, co region ten ma najlepszego do zaoferowania.

Jednak tym razem skupimy się tylko Starościńskich Skałach ze słynną Lwią Góra i pokażemy, który szlak jest najszybszy i najprostszy. Przy okazji opowiemy o figurze lwa, znajdującej kiedyś na szczycie skały i pokażemy, gdzie jej dzisiaj szukać.

Widok na szczyt Starościńskich Skał

Wszystkie szlaki na Starościńskie Skały

• Z Mniszkowa na Starościńskie Skały – szlak żółty i niebieski, odległość 3 km
  • Z Janowic Wielkich na Starościńskie Skały, przez Zamek Bolczów i Skalny Most – szlak żółty i niebieski – odległość 3 km
  • Z Mniszkowa na Starościńskie Skały, przez Zamek Bolczów, Skalny Most – szlak zielony, żółty i niebieski, odległość 5 km
  • Z Przełęczy Karpnickiej na Starościńskie Skały – szlak niebieski, odległość 3,5 km
  • Ze Strużnicy na Starościńskie Skały – szlak czarny, odległość 2,4 km

Najkrótszy szlak na Starościńskie Skały

Wybraliśmy ostatni wariant. Przede wszystkim z powodu niepewnej pogody. Nad głowami wisiały ciemne deszczowe chmury, które zasłaniały pobliskie szczyty, a przecież nie należą do zbyt wysokich. Do tego zwiedzając Rudawy Janowickie korzystaliśmy ze świetnych noclegów w Młynie Karpnickim, z którego do Strużnicy mieliśmy bardzo blisko. Poniżej mapa naszej trasy. Potwierdzamy, czasy podane przez Mapę Turystyczną zgadzają się, a nie wędrowaliśmy w żadnym zawrotnym tempie. Mnóstwo przerw na fotki i podziwianie widowiskowych skał po drodze. Auto zostawiliśmy na bezpłatnym parkingu w Strużnicy przy wiacie dla turystów. Potem przechodzimy przez drewniany most i jesteśmy już na czarnym szlaku, którego nie opuścimy aż do samego szczytu, czyli Lwiej Góry.

Z niepokojem spoglądaliśmy na pobliskie szczyty
Starościńskie Skały w Rudawach Janowickich
Ale piękne widoki muszą być w słoneczne dni

Uwielbiamy trasy bez tłumów

Wędrowaliśmy pod koniec lutego. Może dlatego na całym dwugodzinnym szlaku nie spotkaliśmy nikogo. Trasa nie jest wymagająca, ale w pewnym momencie trzeba pokonać dość strome podejście. Ziemia po zimie była wilgotna i grząska. O poślizg było bardzo łatwo. W wielu miejscach walczyliśmy z wielkim błotem, ale widoki i piękne skały oglądane po drodze wynagradzają wszystko. Wiele z nich posiada nazwy własne: Biblioteka, Dziób, Kon, Żółw, Wielbłąd, Diabelski Kościół.

Lwia Góra

Starościńskie Skały to grupa okazałych granitowych bloków, które poddane przez miliony lat erozji stworzyły małe skalne miasto. Są widowiskowe głazy, mały labirynt i piękna naturalna platforma widokowa, na którą prowadzą wykute w granicie schody. Szlak turystyczny na Starościńskie Skały powstał prawie 200 lat temu. Główną atrakcją był doskonały punkt widokowy i figura żeliwnego lwa. Stąd pochodzi nazwa Lwia Góra (718 m n.p.m.)

Kamienne schody na szczyt Starościńskich Skał
Cudowny punkt widokowy

Mariannenfels

Poniżej publikujemy starą pocztówkę Starościńskich Skał. Na szczycie znajdowała się figura lwa i napis „Mariannenfels”, czyli Skała Marianny. Nazwa związana jest z postacią żony księcia Wilhelma Hohenzollerna właściciela pobliskiego pałacu w Karpnikach. Figura Lwa na szczycie góry była rewanżem za siedmiometrowy metalowy krzyż postawiony przez księżną Marię Annę Amalię z Hesji-Homburga na Krzyżnej Górze (654 m n.p.m.). Krzyż odlano w hucie gliwickiej w 1830 r., poświęcony został 28 maja 1832 r. Napis na krzyżu głosi: “Krzyża błogosławieństwo dla Wilhelma, jego potomnych i całej doliny”. Figura lwa w latach 70. XX została przez wandali zrzucona ze skały. Upadek przetrwała, ale złodzieje skutecznie się nią zajęli. Figura przepadła.

Starościńskie Skały na pocztówce z XIX wieku
Skalny labirynt na Starościńskich Skałąch

W poszukiwaniu figury lwa

Zafascynowani romantyczną historią lwa ze Starościńskich Skał zagłębiliśmy się w dziennikarskie materiały na temat kradzieży. Okazało się, że figurę lwa odnaleziono nad tunelem przy zaporze nad jeziorem Złotnickim. Spojrzeliśmy na mapę. Od Karpnik do zapory mieliśmy ponad 50 kilometrów, ale takich historii nie lubimy zostawiać niedokończonych. Też tak macie? My nie potrafimy się zatrzymać, drążymy temat do końca. Oczywiście wylądowaliśmy na zaporze. Maks biegł przodem i sprawdzał tunel. Najpierw pierwszy, potem drugi. W końcu uradowany krzyknął – mam lwa!