DolnośląskiePolska

Radogost -szlak na wieżę widokową ze wspaniałym widokiem na Sudety

Radogost - wieża widokowa

Radogost to niewielkie wzniesienie 398 m n.p.m. na Pogórzu Kaczawskim na terenie Parku Krajobrazowego Chełmy w województwie dolnośląskim. Proponujemy szybką i mało wymagającą trasę. Wędrujemy przez klimatyczny las dębowo-bukowy, a lekko męczące podejście zostanie wynagrodzone wspaniałym widokiem na Sudety z wieży widokowej.

Wieża widokowa na Radogoście

Informacje praktyczne

• We wsi Kłonice znajduje się darmowy parking z wiatą, to początek naszej wędrówki,
  • na wzgórzu robimy pętlę o długości 1,6 km, wędrujemy czerwonym szlakiem,
  • zaproponowany przez Mapę Turystyczną czas 32 min jest trudny do zrealizowania, nam cała wycieczka z przerwami na fotki, odpoczynek i wejście na wieżę zajęła prawie 2 godziny,
  • to idealna wycieczka dla rodzin z dzieckiem, nawet pokonanie jej wózkiem dziecięcym, nie będzie dużym wyzwaniem,
  • na spacer można zabrać psy.
Radogost - wieża widokowa

Słowiański bóg i działalność wulkanów

Radogost w mitologii słowiańskiej był bogiem plemion Słowian połabskich, Szukaliśmy informacji, dlaczego wzgórze zostało tak nazwane, ale niestety polegliśmy. Przed wojną obowiązywała niemiecka nazwa Janusberg. Janus był bóstwem rzymskim i może dlatego zastąpiono go naszym słowiańskim Radogastem.  Wzniesienie Radogost jest doskonałym dowodem na działalność na tym terenie przed wieloma milionami lat wulkanów na tym terenie. Jednak zamiast popularnych bazaltów występują tu głównie zieleńce, czyli skały powstałe wyniku procesów metamorficznych bazaltu.

Trasa na Radogost

Samochód zostawiamy na bezpłatnym parkingu na skraju wsi Kłonice. Jest tu także wygodna wiata, toaleta i miejsce na ognisko. Idealne miejsce na mały piknik. Przechodzimy obok ostatnich zabudowań i za moment wędrujemy piękną aleją, wzdłuż której rosną drzewa. Jesteśmy na czerwonym szlaku.

Początek szlaku czerwonego na Radogast

Maks wypatrzył także samotne magiczne drzewo na łące. Zarządził sesję fotograficzną. Drzewo pilnuje wejścia na górę -stwierdził i trochę obawiał się podejść bliżej.

Żeby nie wracać tą samą trasą, zaplanowaliśmy zrobić małą pętlę. Cała trasa ma długość tylko 1.6 km. Według obliczeń na stronie Mapy Turystycznej powinniśmy wędrować 32 minuty, ale to zbyt optymistyczna prognoza. Nie spieszyliśmy się, robiliśmy przystanki na fotki i trochę czasu poświęciliśmy na wieżę widokową. Wycieczka zajęła nam prawie dwie godziny.

Radogost - wieża widokowa
Czasy orientacyjne tutaj też się nie zgadzają

Wieża widokowa na Radogoście

Na szczycie stoi wieża widokowa, która zbudowano z kamienia i cegieł w roku 1893. Ta pseudogotycka budowla to główna atrakcja wycieczki. Wejście na taras widokowy jest darmowe. Wieża w roku 1993 została wyremontowana, ale ponieważ nikt jej nie pilnuje, jest już trochę zdewastowane przez beznadziejne bazgroły na ścianach. Platforma widokowa znajduje się na wysokości 22 metrów, skąd rozpościera się przepiękna panorama na Wzgórza Strzegomskie, Równinę Jaworską, Góry Kaczawskie, ale również Karkonosze.

Radogost - wieża widokowa
Wspaniałe widoki z wieży na Radogoście
Wieża widokowa na Radogoście została zbudowana w roku 1893

Przewodnik po Górach Kaczawskich i Pogórzu Kaczawskim

Góry Kaczawskie i Pogórze Kaczawskie nas zachwyciły. To tereny wolne od masowej turystyki. Brakuje również dobrych przewodników o tym regionie, dlatego przygotowaliśmy dla was darmowy Przewodnik po Górach Kaczawskich. Całość zamyka interaktywna mapa, na której zaznaczyliśmy zabytki, atrakcje i ciekawe miejsca. Pod każdą pinezką znajduje się link odsyłający do dużego tekstu na naszej stronie.