NiemcyEuropa

Żytawska Kolej Wąskotorowa – podróż parowozem przez Góry Żytawskie

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Żytawska Kolej Wąskotorowa to kolejna wspaniała atrakcja w Górach Żytawskich (niemiecka cześć Gór Łużyckich), która znajduje się blisko polskiej granicy. Super zabawa – nie tylko dla dzieci, choć musimy przyznać, że nasz 8-latek uznał przejazd parowozem za największą atrakcję tego regionu.

Spis treści

Wagony ciągnie zabytkowy parowóz
Wagony ciągnie zabytkowy parowóz

Informacje praktyczne

  • Kolej wąskotorowa to klasyczna linia turystyczna, ale kursuje codziennie przez cały rok,
  • część przewozów odbywa się pod parą,
  • bilet normalny kosztuje 12 euro (w obie strony 18 euro),
  • dzieci jadą za darmo pod opieką osoby dorosłej,
  • wolno przewozić psy,
  • koło dworca w Żytawie znajduje się darmowy parking,
  • w wagonie jest toaleta,
  • w każdym składzie kursuje wagon restauracyjny,
  • zawsze jest jeden wagon przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Żytawska Kolej Wąskotorowa
Żytawska Kolej Wąskotorowa

Historia Żytawskiej Kolei Wąskotorowej

Żytawska Kolej Wąskotorowa (niem. Zittauer Schmalspurbahn) to niemiecka kolej wąskotorowa w południowo-wschodniej Saksonii, łącząca Żytawę (Zittau) z miejscowościami położonymi miejscowościami  Oybin i Jonsdorf w Górach Żytawskich. Pierwsze połączenia uruchomiono w roku 1890. Od roku 1996 działa już tylko jako trasa turystyczna, ale liczba przewożonych pasażerów zadziwia. To najlepiej świadczy o fenomenie tej atrakcji,

Czekamy na odjazd pociągu na dworcu w Żytawie
Czekamy na odjazd pociągu na dworcu w Żytawie

Połączenie z Bogatynią

Przygoda z wąskotorówką w Żytawie zaczęła się od połączenia z Bogatynią. Potem pojawiły się plany rozbudowy linii do kurortów w Górach Żytawskich. Już w pierwszym roku od uruchomienia połączenia kolej przewiozła prawie 250 tys pasażerów. Kursowały również składy towarowe. Wożono głównie węgiel brunatny. Żytawska Kolej Wąskotorowa chwali się, że działa nieprzerwanie od roku 1890. Tylko raz, w roku 1945 w wyniku uszkodzenia torów podczas  bombardowania wstrzymano ruch na kilka dni. Po zakończeniu II wojny światowej nowa poprowadzona nowa granica odcięła połączenie Bogatyni – Żytawa. Oczywiście w NDR żytawska kolej została przejęta przez państwo.

Parowóz na trasie Żytawskiej Kolei Wąskotorowej
Parowóz na trasie Żytawskiej Kolei Wąskotorowej

Przejazd na trasie Żytawa- Oybin

Naszą przygodę z Żydowską Koleją Wąskotorową zaczynamy na małym dworcu, położonym obok głównego obsługującego kolej normalnotorową. Przed dworcem znajduje się bezpłatny parking. Kasa biletowa i poczekalnia utrzymana jest w XIX wiecznym stylu. Kupujemy bilety i tu niespodzianka – dzieci podróżują za darmo! Osoba dorosła na trasie Żytawa- Oybin zapłaci 12 euro, w obie strony 18 euro. Początkowo jedziemy przez tereny w miejskie. Jest trochę monotonnie, ale nie dla Maksa. Jemu podoba się wszystko i jest bardzo przejęty. Prawdziwa przygoda zaczyna się za miastem. Jedziemy przez las, a teren robi się coraz bardziej górzysty. Przed Oybin pojawiają się pierwsze widowiskowe skały. Jesteśmy w górach, ale jeśli ktoś nastawi się na typowo widowiskową górską trasę taką jak w Szwajcarii, to może być zawiedziony. Góry Żytawskie nie są wysokie, więc i widoki za oknem są skromniejsze.

Poczekalnia na dworcu w Żytawie
Poczekalnia na dworcu w Żytawie
Poczekalnia na dworcu w Żytawie

Na trasie kursują zabytkowe parowozy

To największa frajda tego przejazdu. Część kursów na linii Żytawskiej Kolei Wąskotorowej obsługiwana jest przez parowozy. To coś pięknego. Para, dym, gwizd lokomotywy – w tym przypadku nie tylko dzieci były zachwycone. Tego dnia było ciepło, ale deszczowe chmury unosiły się tuż nad skalistymi wzgórzami. Lokomotywa w obłokach pary i mgły wyglądała bajecznie. Bardzo często organizowane są imprezy specjalne. Przejazdy w stylu retro w kostiumach z epoki, przejazd z orkiestrą, a latem, kiedy pogoda dopisuje, podczepiane są specjalne wagony otwarte.

Parowóz na dworcu w Oybin
Żytawska Kolej Wąskotorowa

Rozkład jazdy i ceny biletów

Choć Żytawska Kolej Wąskotorowa to klasyczna trasa turystyczna to pociągi kursują tu każdego dnia przez cały rok. Również parowozy na linii pojawiają się codziennie. Rozkład jazdy jest bardzo rozbudowany i uzależniony od miesiąca. Dlatego nie publikujemy go, tylko odsyłamy na oficjalną stronę. Jeśli koniecznie chcecie pojechać parowozem, to nie ma problemu. Rozkład jazdy to uwzględnia. Wszystkie informacje i godziny odjazdów z każdej stacji znajdzie w rozkładzie jazdy Żytawskiej Kolei Wąskotorowej.

Schemat trasy Żytawskiej Kolei Wąskotorowe
Schemat trasy Żytawskiej Kolei Wąskotorowe
jedziemy przez Oybin
Wjeżdżamy do Oybin

Najważniejsze atrakcje na trasie Żytawskiej Kolei Wąskotorowe

Kolej wąskotorowa i podróż parowozem to nie tylko atrakcja turystyczna. To także znakomity środek transportu. Samochód zostawiamy na darmowym parkingu pod dworcem i w Góry Żytawskie jedziemy wąskotorówką. Przygotowaliśmy opis kilku świetnych wycieczek.

Dom przysłupowy w Oybin
Dom przysłupowy w Oybin

Oybin – klasztor i zamek

Oybin to stacja końcowa. Warto pospacerować po tym małym, ale urokliwym kurorcie. Podziwiać malownicze domy i wypić kawę w jednej z kawiarni.Jednak największa przygoda to wejście na górę Oybin i obejrzenie ruin zamku i klasztoru. Zapraszamy tu artykułu –  Oybin – ruiny zamku i klasztoru na widowiskowej skale.

Töpfer (582 m n.p.m.)

Szlak na szczyt Töpfer, skąd rozpościera się przepiękna panorama na Góry Żytawskie. Wędrówka nie jest wymagająca. Na górze znajduje się schronisko Töpferbaude, gdzie można zamówić obiad albo wypić kawę. Cały nasz artykuł – Góra Töpfer, odkryj malowniczy szczyt w Górach Żytawskich.

Jonsdorf – skalne miasto w Górach Żytawskich

Kurort Jonsdorf to najbardziej malownicze miasteczko w Górach Żytawskich. Tutaj wszystkie domy wyglądają jak z bajki. Polecamy też wyprawę do skalnego miasta, gdzie czeka na was specjalny bajkowy szlak z mnóstwem postaci z popularnych w regionie legend oraz mnóstwo schodów i wąskich przejść między skałami. Opis szlaku, mapę i mnóstwo przydatnych informacji znajdziecie w tekście – Jonsdorf – skalne miasto w Górach Żytawskich.

Mini pociąg turystyczny (Zittauer Gebirgsexpress)

To kolejna atrakcja głównie dla dzieci. Mini pociąg przewiezie was po Oybin albo pomoże dotrzeć na szczyt widowiskowego wzgórza Töpfer. To świetna opcja także dla osób starszych. Mini pociąg startuje spod dworca Żytawskiej Kolei Wąskotorowej i ma trzy trasy do wyboru

  • Zamek i klasztor w Oybin – bilet normalny kosztuje 6 euro, rodzinny 13 euro
  • Töpfer – bilet normalny kosztuje 9 euro, rodzinny 22 euro
  • Hochwald – bilet normalny kosztuje 11 euro, rodzinny 27 euro
Mini pociąg turystyczny (Zittauer Gebirgsexpress)
Mini pociąg turystyczny (Zittauer Gebirgsexpress)

Znakomity kemping w Żytawie

Ostatnio obserwujemy zwariowany i zupełnie nieuzasadniony wzrost cen na polskich kempingach. Jeszcze niedawno podróżując po terenach przy granicy, zawsze wybieraliśmy pole namiotowe po polskiej stronie. Teraz to się nie opłaca. Postawiliśmy na znakomity Seecamping Zittau Mountains OHG w Żytawie. Zapłaciliśmy o co najmniej ⅓ taniej niż w Polsce. Do tego warunki znakomite. Położony nad jeziorem z dużą plażą kemping może być wzorem jak prowadzić taki interes. Na terenie kempingu jest mnóstwo miejsca, a skrzynki z dostępem do prądu są wszędzie. Można wybrać dowolne miejsce. Jest duży i nowoczesny budynek z zapleczem sanitarny, Czyste toalety, prysznice i pokój z pralkami. Ostatnio  na polskich kempingach stosuje się bandyckie ceny za prąd. 30 zł za dzień stało się normą. W przeliczeniu na miesiąc daje to 900 zł. Takich rachunków za prąd nie płaci nikt w dom, a przecież trudno porównywać zużycie energii w normalnym gospodarstwie domowym do tego na kempingu. Po prostu złodziejstwo – nazywajmy rzeczy po imieniu. Na kempingu w Niemczech za przyłącze płaciliśmy 3 euro. 

Seecamping Zittau Mountains OHG
Kemping w Żytawie