EuropaWłochy

Wąwóz Alcantara (Gole dell’Alcantara)

skalisty wowoz na rzece Ancantara

Natura to najlepszy artysta świata po raz kolejny przekonaliśmy się o tym w wąwozie rzeki Alcantara na Sycylii. To dzieło sztuki stworzyła lawa wdzierając się do koryta rzeki. Obecność zimnych wód rzeki spowodowała szybkie zastyganie lawy. Powstały charakterystyczne słupy bazaltowe. Przybierają różne kształty i kolory. W niektórym miejscach wyglądają jak łuski smoka. Dodatkową atrakcją jest kąpiel w lodowatej wodzie.

Informacje praktyczne

• Wąwóz Alcantara otwarty jest dla turystów przez cały rok w godzinach 8-18, w miesiące letnie do godz. 20
  • wstęp kosztuje tylko 1,5 euro, ale wtedy schodzimy po długich schodach
  • dokładne współrzędne geograficzne Wąwozu Alcantara – 37.879150976642194, 15.175991832193281
  • w drodze do wąwozu można za dodatkową opłatą skorzystać z windy
  • w okolicach wejścia głównego znajduje się kilka płatnych parkingów
  • pamiętajcie o butach ochronnych do wody
  • w wąwozie znajduje się kawiarnia
skalisty wowoz na rzece Ancantara
Widowiskowe skały można podziwiać z poziomu rzeki

Wąwóz Alcantara często nazywany jest kanionem. Włosi mówią Gole dell`Alcantara. Nazwa pochodzi od arabskiego „Al Qantarah”, co oznacza „most łukowy”. Taki most z bloków lawy postawili na rzece Rzymianie. Rzeka ma długość 53 km i przez tysiące lat wyrzeźbiła wąski i stromy kanion. Ściany w niektórych miejscach mają wysokość nawet 30 metrów. Lawa z Etny dostała się tu około 30 tysięcy lat temu. Szybko stygła i stworzyła niesamowite geometryczne wzory. Dokładamy grę świateł promieni słonecznych odbitych od lustra wody, kontrasty między skałami w pełnym słońcu, a zacienionym dnem kanionu i mamy niesamowity spektakl.

Wąwóz Alcantara zachwyca

Gdzie znajduje się Wąwóz Alcantara

Wąwóz znajduje się w odległości zaledwie 25 km od Taorminy i 55 km od Katanii. Z Taorminy kursują busy, którymi dotrzecie pod samo wejście do wąwozu. Koszt to około 5 euro w obie strony. Ceny zależą od przewoźnika. Wąwóz Alcantara znajduje się również w planie wielu wycieczek na Etnę. To atrakcja dodatkowa i szansa na odpoczynek na plaży na dnie kanionu.

Niech was nie zwiodą liczby. Na krętych sycylijskim drogach kilometry uciekają w innym tempie. My startowaliśmy za małej wioski u podnóża Etny. Jechaliśmy wąskimi górskimi drogami. Mijaliśmy pola zastygłej lawy. Prawdziwy krajobraz księżycowy. Już sama jazda była olbrzymią atrakcją.

Łuski smoka w Wąwozie Alcantara

Gdzie zaparkować

Samochód do najlepszy środek transportu podczas zwiedzania Sycylii. Umożliwia szybkie i wygodne dotarcie do wielu atrakcji, które znajdują się na prowincji. Gdybyśmy byli skazani na transport publiczny, to pewnie nie dotarlibyśmy do połowy miejsc. Na miejscu znajduje się wiele płatnych i bezpiecznych parkingów. Koszt to 1,5 -3 euro za cały dzień. Miejscowi parkują na poboczu albo w bocznych uliczkach, ale odradzamy ten pomysł. Mandat to jeden kłopot, ale jesteśmy na Sycylii. Tu do drobnych zarysowań i wgnieceń auto podchodzi się inaczej. Zwłaszcza kierowcy skuterów mają to gdzieś. Często nawet po drobnych otarciach nawet się nie zatrzymują.

Słupy bazaltowe w Wąwozie Alcantara

Wąwóz Alcantara – zwiedzanie

Wejście do Wąwozu Alcantara znajduje się około 100 metrów od głównego parkingu. Zaraz za bramą wejściową są kasy biletowe. Cena jest zaskakująco niska i wynosi tylko 1,5 uro. w tej cenie na dno wąwozu musimy zejść po ponad stu schodach. Na szczęście większość trasy pokonujemy w cieniu. Schodzenie to prościzna, ale podejście potrafi dać się we znaki. Na leniwych czeka opcja –  zjazd windą w cenie 5 euro. Dodatkową atrakcją jest zjazd windą i zwiedzanie ogrodu botanicznego. Bilet kosztuje 13 euro, ale odradzamy tę atrakcję. Spojrzeliśmy na fotki i filmy zamieszczone w necie przez turystów i zaczęliśmy się wahać. Zapoznanie się z opiniami w Google pozbawiło nas złudzeń. Cena nieadekwatna do tego, co czeka na miejscu.

Spacer po dnie rzeki Alcantara

Lodowata woda

Woda w rzece jest lodowata. Byliśmy w sierpniu podczas potwornych upałów i kontrast między temperaturą powietrza i wody był kosmiczny. Rzeka na udostępnionym do zwiedzania odcinku nie jest głęboka (w najgłębszych miejscach sięgała do pasa). Plaże i dno rzeki jest kamieniste, więc pamiętajcie o odpowiednim obuwiu. Bez niego przyjemność z wędrówki może zamienić się w koszmar. Na odważnych czeka trekking przez odcinek rzeki o najbardziej rwącym nurcie. Śmiałkowie wskakują w wysokie gumowe ubrania chroniące przed zimnem i otarciami o skały. Jest też możliwość spróbowania własnych sił na kajaku. Spojrzeliśmy na nurt rzeki i stchórzyliśmy.

skalisty wowoz na rzece Ancantara

Zapraszamy do innych naszych artykułów o Sycylii

Jeśli szukacie rzetelnych tekstów i sprawdzonych informacji o podróżach po Sycylii, to zapraszamy do lektury naszych pozostałych artykułów. Znajdziecie w nich mnóstwo przydatnych informacji, mapy, godziny otwarcia, ceny biletów.