Odszkodowania lotnicze za odwołany lub opóźniony lot. Kiedy można ich dochodzić?

Unijne przepisy wprowadzają ujednolicone zasady ochrony pasażerów, których lot został odwołany lub opóźniony. Możliwość uzyskania rekompensaty do pewnego stopnia łagodzi negatywne skutki niewłaściwie zrealizowanej umowy przewozu lotniczego. Jak wyglądają zasady ubiegania się o odszkodowanie z tytułu odwołanego lub opóźnionego lotu?
Spis treści
- Kiedy stosuje się przepisy dotyczące odszkodowań lotniczych?
- Odszkodowanie za odwołany lot
- Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
- Ile wynosi wysokość odszkodowania lotniczego?
- Czy przewoźnik może zwolnić się z odpowiedzialności?
- Odszkodowania lotnicze. Zaufaj profesjonalistom!
- Najciekawsze nasze artykuły z miejsc dostępnych, do których lecieliśmy

Kiedy stosuje się przepisy dotyczące odszkodowań lotniczych?
Zasady ustalania odpowiedzialności przewoźnika związanej z nieterminową realizacją umowy przewozu lotniczego określają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Wspólnotowe normy stosuje się w stosunku do wszystkich lotów, które mają miejsce z lotniska położonego na terytorium państwa członkowskiego lub też kończą w nim swoją podróż, chyba że:
- pasażerowie nie stawili się do odprawy zgodnie z zaleceniami przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek, a jeśli taki zaleceń nie otrzymali – na minimum 45 minut przed planowaną godziną odlotu,
- pasażerowie otrzymali rekompensaty na terytorium państwa trzeciego od przewoźnika wspólnotowego,
- usługa przewozu jest realizowana bezpłatnie lub w związku z uczestnictwem w programie partnerskim, który nie jest powszechnie dostępny (nie dotyczy to biletów wydanych przez przewoźnika).
W praktyce nie ma znaczenia uchybienie których linii lotniczych chcesz reklamować. Może to być np. LOT, Lufthansa, czy British Airways. Zasady ustalania odpowiedzialności przewoźnika będą wyglądały analogicznie.

Odszkodowanie za odwołany lot
Jeśli przewoźnik całkowicie odwołał lot, który miał zostać zrealizowany, prawo do odszkodowania przysługuje, chyba że przekazał on pasażerom informację z odpowiednim wyprzedzeniem i ewentualnie zapewnił lot zastępczy:
- w przypadku przekazania informacji z wyprzedzeniem dłuższym, niż 14 dni przewoźnik nie ma konieczności zapewniania alternatywnego połączenia,
- jeśli informacja o odwołaniu została przekazana z wyprzedzeniem od 7 do 14 dni, przewoźnik zwolni się z odpowiedzialności, jeśli zapewni pasażerom połączenie, które pozwala na wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu,
- jeśli informacja o odwołaniu została przekazana z wyprzedzeniem krótszym, niż 14 dni, przewoźnik zwolni się z odpowiedzialności, jeśli zapewni pasażerom połączenie, które pozwala na wylot najpóźniej jedną godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
Niezależnie od wyprzedzenia, wraz z informacją o odwołaniu pasażerowie powinni otrzymać informację ze szczegółami alternatywnego połączenia. Warto wspomnieć, że z odwołaniem lotu zrównano jego przyspieszenie o co najmniej godzinę. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie o sygn. C-263/20 uznał, że w takiej sytuacji pasażerowie tracą możliwość zarządzania swoim czasem według uznania.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Częściej, niż odwołanie lotu, zdarza się jego opóźnienie. Na potrzeby unijnego rozporządzenia za duże opóźnienie uważa się takie, które przekracza 3 godziny. Czas liczony jest jednak od momentu dotarcia do portu docelowego, a nie wylotu. Jeżeli więc samolot przewoźnika wyruszył w drogę z 4-godzinnym opóźnieniem, ale po drodze zredukował je do 2 h 45 min, uznaje się, że opóźnienie nie miało miejsce, choć nadal pasażerowie mogą liczyć na prawo do opieki. Jeżeli przewoźnik je zaniedba i pasażerowie będą musieli na własną rękę opłacać posiłki w restauracji, transport do hotelu lub nocleg, zwrotu wydatków można dochodzić w ramach roszczenia odszkodowawczego.
Obowiązek opieki nad pasażerami dotyczy sytuacji, kiedy przewoźnik ma uzasadnione powody, aby oczekiwać, że lot opóźni się o czas od 2 do 4 godzin, w zależności od jego długości. Przy większości lotów wewnątrzwspólnotowych wystarczy przesunięcie grafiku o 2 godziny.
Ile wynosi wysokość odszkodowania lotniczego?
Niezależnie od tego, czy niewłaściwe wykonanie usługi przewozu lotniczego polega na opóźnieniu, czy odwołaniu lotu, wyliczanie wysokości odszkodowania przebiega w taki sam sposób. Znaczenie ma długość trasy liczona po ortodromie, czy najkrótszym łuku kuli ziemskiej. Jeżeli po drodze samolot wykonywał manewry lub zmieniał trasę i wydłużył pokonany dystans, różnicy nie uwzględnia się w wyliczeniach. Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wysokość rekompensaty wynosi:
- 250 euro dla lotów o długości do 1500 km,
- 400 euro dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1500 km oraz pozostałych o długości między 1500 a 3500 km,
- 600 euro dla pozostałych lotów
Pasażerowie powinni przede wszystkim otrzymać odszkodowanie w postaci pieniężnej, np. gotówką, przelewem lub przekazem. Wyłącznie za pisemną zgodą poszkodowanego linie lotnicze, zamiast pieniędzy, może przyznać bony podróżne lub inne usługi. Chcesz wiedzieć, na jakie odszkodowanie w swojej sprawie możesz liczyć? Zajrzyj na: https://skysupport.pl/ryanair-odwolany-lub-opozniony-lot/.
Czy przewoźnik może zwolnić się z odpowiedzialności?
Unijny ustawodawca przyznał przewoźnikowi lotniczemu prawo do zwolnienia się z obowiązku wypłaty odszkodowania. W tym celu linie lotnicze muszą wykazać, że terminowe wykonanie umowy przewozu lotniczego nie było możliwe ze względu na wystąpienie obiektywnej okoliczności, której nie dało się przewidzieć i której nie dało się zapobiec pomimo podjęcia uzasadnionych działań. Ciężar dowodu na to, że siła wyższa rzeczywiście wystąpiła, jak i tego, że nie dało się jej przeciwdziałać, spoczywa na przewoźniku.
Przepisy rozporządzenia nie wyliczają w sposób enumeratywny przypadków siły wyższej. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wymienia się m.in.:
- warunki atmosferyczne uniemożliwiające bezpieczny lot samolotu, np. w szczególności burze, wichury lub silne opady śniegu,
- katastrofy naturalne, np. zasypanie lub obsunięcie pasa startowego,
- wada fabryczna samolotu, która skutkuje niemożnością bezpiecznego lotu i nie jest wynikiem niewłaściwej eksploatacji maszyny.
Odszkodowania lotnicze. Zaufaj profesjonalistom!
Dochodzenie odszkodowania od przewoźnika lotniczego może wydawać się proste, ale w rzeczywistości często są to długotrwałe i złożone procesy. Z jednej strony pasażerowie muszą pamiętać, że prawo do dochodzenia odszkodowania jest uzależnione od wyczerpania postępowania reklamacyjnego. Z drugiej – do postępowania przed sądem trzeba się odpowiednio przygotować. Świadomie zebrany materiał dowodowy i opracowana strategia procesowa to podstawa.
Trzeba też pamiętać, że krajowy ustawodawca ograniczył możliwość dochodzenia roszczeń majątkowych na podstawie przepisów unijnych krótkim terminem przedawnienia – zaledwie 1 roku od dnia wykonania usługi przewozu lub dnia, kiedy usługa ta miała być wykonana. Korzystając z usług doświadczonych profesjonalistów, masz pewność, że Twoja sprawa zostanie poprowadzona starannie na każdym etapie.

Najciekawsze nasze artykuły z miejsc dostępnych, do których lecieliśmy
- Park Narodowy Kanionu Köprülü – czyli Mała Kapadocja w Turcji
- Tazi Kanion – Czarci Wąwóz – podziwiamy największą atrakcję Riwiery Tureckiej
- Etna – zwiedzanie, trekking, kolejka linowa i bezpieczeństwo
- Rawenna, czyli mozaikowy zawrót głowy
- Syrakuzy i wyspa Ortygia- przewodnik po zabytkach i największych atrakcjach