DolnośląskiePolska

Diabelski Kościół – szlak śladami historii i legendy w Rudawach Janowickich

diabelski kościół w rudawach janowickich

Diabelski Kościół to widowiskowa formacja skalna, która znajduje się w pobliżu szlaku na Starościńskie Skały. Zapraszamy na mały spacer w Rudawach Janowickich śladami historii i legend. Wędrówkę zaczynamy w Karpnikach od ruin kościoła ewangelickiego z pierwszej połowy XVIII wieku. Potem wchodzimy na szlak górski, który zaprowadzi nas do Diabelskiego Kościoła i opowieści o odprawianych tu w tajemnicy nabożeństwach.

Spis treści

ruiny kościoła ewangelickiego w Karpnikach
Wędrówkę zaczynamy od ruin kościoła ewangelickiego w Karpnikach

Informacje praktyczne

• Ruiny ewangelickiego kościoła znajdują się we wsi Karpniki,
  • w jego okolicy na pewno znajdziecie bezpieczne i bezpłatne miejsce parkingowe,
  • ruiny nie są ogrodzone, ale podczas oglądania zachowajcie szczególną ostrożność
  • przygotowaliśmy dwie trasy prowadzące do Diabelskiego Kościoła,
  • można wędrować z psem,
  • po dotarciu do Diabelskiego Kościoła proponujemy przedłużyć wędrówkę szlak na Starościńskie Skały.
Kościół ewangelicki w Karpnikach
Wieża kościoła powstała trochę później

Dwie trasy do Diabelskiego Kościoła

Pierwsza trasa jest dłuższa. Startujemy spod ruin w Karpnikach i idziemy szlakiem żółtym potem czerwonym i na końcu musimy na chwilę z niego zejść. Szlak na ma długość 6,3 km i pokonamy go w 2,5 godz.

ruiny kościoła w Karpnikach
Trasa spod kościoła jest znacznie dłuższa

Wersja krótsza zakłada, że spod kościoła jedziemy samochodem do strużnicy i zostawiamy auto na dużym darmowym parkingu we wsi i dopiero stąd idziemy na szlak żółty. Do przejścia mamy odległość tylko 1,7 km. Drogę pokonamy w 1 godzinę.

rudawy janowickie
Okolice Strużnicy

Diabelski Kościół

To widowiskowa formacja skalna w okolicy szlaku na Starościńskie Skały. Na wielu mapach oznaczona jest jako Diabelski Zbór, ale chodzi i to samo miejsce. Pierwsze wzmianki o Diabelskim Kościele pochodzą z 1654. Wówczas ewangelikom z Karpnik i Strużnicy odebrano kościół. Mieszkańcy wśród skał organizowali tajne nabożeństwa. Katolicy uznawali je za diabelskie. I mamy pochodzenie nazwy. Skały o tajemniczej nazwie przyciągają turystów. Drugi powód popularności skałek to znakomite widoki na Śnieżkę. W pobliżu znajduje się jeszcze kilka oryginalnych skał, które doczekały się własnych nazw.

Historia kościoła ewangelickiego w Karpnikach

W naszych podróżach często wędrujemy dziwnymi szlakami i pokazujemy miejsca, które nie są opisywane w oficjalnych przewodnikach. Niestety często jedynymi śladami po dawnych czasach są ruiny, z którymi władze lokalne nie wiedzą, co zrobić. Często to temat wstydliwy, ale dla nas punkt wyjścia do opowiedzenia historii regionu. Pierwszy drewniany dom modlitw w Karpnikach zbudował pastor Mouse w 1742 roku. W 1748 roku został zastąpiony murowanym. Miał prostokątną nawę z dwoma kondygnacjami. Drewniane empory wsparte były na jońskich i korynckich kolumnach. Posiadał również dwa rzędy okien w opaskach. Na łamanym czterospadowym dachu była sygnaturka. W 1763 roku od północnej strony dodano wielobocznie zakończoną dobudówkę, w roku 1824 powstała wieża. Po 1945 roku kościół został opuszczony i zdewastowany. W latach 70-tych spłonął. Pozostała wieża i fragmenty murów. Kamienna chrzcielnica trafiła do Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.

kościół ewangelistki w Karpnikach
Czy zabytek uda się uratować?
kościół w Karpnikach

Ruiny nie są zabezpieczone

Próbowaliśmy ustalić, kto jest aktualnie właścicielem ruin kościoła. Od mieszkańców usłyszeliśmy opowieść o młodym studencie z Holandii, który zwiedzając Rudawy Janowickie natchnął się na kościół wystawiony na sprzedaż. Podobno zawsze chciał być właścicielem takiego obiektu. Zafascynowany zabytkiem kupił go. Rozstawił tablice informujące o zakazie wejścia i tyle go widziano w Karpnikach.

ruiny kościoła ewangelickiego w karpnikach
Zachowajcie ostrożność podczas zwiedzania

Odszukaliśmy archiwalne zdjęcia wnętrza kościoła.

kościół ewangelicki w Karpnikach
Kościół w Karpnikach był cudowny

Noclegi w Rudawach Janowickich

Chcemy polecić dwa znakomite noclegi w tym regionie. Jeden to komfortowe i świetne apartamenty w zabytkowym młynie wodnym w Karpnikach. Apartament na parterze jest w pełni dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Drugi nocleg to propozycja dla osób, które chcą być bliżej natury. Oczywiście w tym przypadku mamy do dyspozycji wszystkie udogodnienia.

Szlaki w Rudawach Janowickich są malownicze

Przewodnik po w Rudawach Janowickich

Jeśli szukacie informacji o najciekawszych szlakach górskich, zabytkach i atrakcjach w Rudawach Janowickich to zapraszamy do naszego obszernego przewodnika- Rudawy Janowickie – lista najpiękniejszych szlaków, zabytków i atrakcji

Znajdziecie w nim mapy, opis szlaków, parkingi i wiele przydatnych informacji.