Warmiński-mazurskiePolska

Kanał Elbląski – Żeglowaliśmy statkiem po suchym lądzie

kanał elbląski - statkiem po suchym lądzie

Kanał Elbląski ma długość 151 km, co czyni go najdłuższym szlakiem wodnym. To jedna z największych atrakcji województwa warmińsko-mazurskiego. Dodatkowych emocji dostarczają odcinki, po których przeprawiamy się statkiem po suchym lądzie. Na pięciu pochylniach statki wjeżdżają na pochylnie i żeglują po trawie na specjalnych torach. Hałas, szum spadającej wody, stukot koła młyńskiego wprawionego w ruch, liny przenoszą energię, przekładnie pracują. Duża łódź na metalowej kracie wyłania się z wody. Zgrzyt kół po torach. Statek wędruje po pochylni w górę. Wbrew prawom fizyki, wbrew logice- łódź płynie po trawie. Dziesiątki oczu z brzegu i z pokładu obserwują ten teatr. Zaczynamy przygodę na Kanale Elbląskim.

Spis treści

kanał elbląski

Ile kosztuje bilet na rejs statkiem po Kanale Elbląskim

To chyba najczęściej zadawane pytanie, ale odpowiedź jest dość skomplikowana. Wszystko zależy, którego przewoźnika wybierze i którą trasę. Oferta wycieczek jest bardzo rozbudowana i rzeczywiście można się pogubić. Jednak przygodę z żeglowaniem po Kanale Elbląskim polecamy rozpocząć od trzygodzinnej wycieczki na trasie Buczynie – Oleśnica – Buczyniec. Bilet normalny kosztuje 125 zł, ulgowy 111 zł. W Buczyńcu w miejscu, gdzie wchodzimy na statek znajduje się darmowy parking. To dane na sierpień 2024.

kanał elbląski

Opis szlaku

Trzygodzinny rejs rozpoczyna się i kończy w Buczyńcu w samym sercu Kanału Elbląskiego, gdzie zlokalizowana jest Izba Historii Kanału Elbląskiego. Podczas wycieczki statek pokonuje pochylnie w Buczyńcu, Kątach oraz Oleśnicy sześciokrotnie, płynąc początkowo w dół a w drodze powrotnej w górę. To doskonała okazja do poznania zasad działania unikalnych urządzeń hydrotechnicznych oraz fotografowania i podziwiania tamtejszej przyrody.

kanał elbląski

Mapa szlaku

Startujemy w Buczyńcu przy muzeum. Pokonujemy pochylnię nr 5, 4 i 3. Zawracamy i jeszcze raz podziwiamy przeprawę przez trzy pochylnie. Rejs trwa 3 godziny.

 mapa kanał elbląski
1,2,3,4,5 to pochylnie na kanale Elbląskim

Pomysł budowy Kanału Elbląskiego narodził się w XIX wieku

Żeby zrozumieć, z jakim cudem mamy do czynienia, musimy cofnąć się do XIX wieku. Wtedy na terenie Mazur zaczął dynamicznie rozwijać przemysł. Sławę zdobyła sosna taborowa służąca do wyrobu masztów. Zapotrzebowanie nią było olbrzymie. Problemem stał się transport. Brakowało połączenia Prus z Bałtykiem. Wówczas pojawiła się koncepcja utworzenia szlaku wodnego z wykorzystaniem jezior. Na przeszkodzie stała duża różnica poziomu wody. Chodziło o 99 metrów wysokości między jeziorami Druzno i Piniewo. Na odcinku 10 kilometrów należałoby wybudować 30 śluz. Zapowiadała się bardzo kosztowna inwestycja. Wtedy do akcji wkroczył genialny inżynier – Georg Jacob Steenke. Odbył on szkoleniową podróż po Niderlandach i USA i wrócił z zaskakującą koncepcją. Zaprojektował budowę kilku pochylni, po których statki na specjalnych platformach i szynach miały pokonywać różnicę wysokości. Do tego obniżono poziom wody na kilku jeziorach, wybudowano klasyczne śluzy.

Kanał Elbląski – żeglujemy po trawie
kanał elbląski
kanał elbląski

Otwarcie kanału w roku 1862

Pierwszy statek popłynął po Kanale Elbląskim 31 sierpnia 1860, pokonując odcinek Ostróda- Miłomłyn. Prace budowlane trwały jednak dalej. Oficjalne otwarcie nastąpiło wiosną 1862.Znaczenie gospodarcze kanału było olbrzymie, ale żywot dość krótki. Szybki rozwój transportu lądowego, a zwłaszcza kolei doprowadził do zaniku transportu towarowego na tym wodnym odcinku. W latach 30. XX wieku po kanale pływały już tylko statki wycieczkowe. Może zadziwić, ale nawet w roku 1943 przyjeżdżali tu turyści chętni odpocząć i zapomnieć o toczącej się wojnie.Ale historia potrafi płatać figle. Zwycięskie koleje są dzisiaj w tym regionie w odwrocie. Wiele linii skasowano, a statki po kanale ciągle pływają.

kanał elbląski
Kanał Elbląski – żeglujemy po trawie

Żeglujemy po trawie

Informacje i historię kanału poznaliśmy już dawno. Czekaliśmy na dogodny termin, żeby zobaczyć to cudo na własne oczy i w końcu nadarzyła się okazja. Z niepokojem spoglądaliśmy w niebo. Deszczowe chmury mknęły nad naszymi głowami, kiedy wsiadaliśmy na pokład statku. Maks był podekscytowany. Przecisnęliśmy się na dziób statku, by lepiej obserwować przeprawę przez pochylnię. Wybraliśmy trzygodzinny rejs, podczas którego mieliśmy aż 6 razy pokonywać suche odcinki. Do dyspozycji mieliśmy otwarty pokład górny i zadaszony dolny z bufetem i dostępem do toalety. Można skupić się na podziwianiu widoków, a przede wszystkim zapoznaniu z działaniem pochylni. Urządzenia mają prawie 160 lat i ciągle są sprawne. 10 lat temu szlak przeszedł kapitalny remont, ale w większości wykorzystywane są oryginalne części. Statek wspina się na górę dzięki wykorzystaniu siły wody. Prawdziwe perpetuum mobile.

Czy warto zobaczyć Kanał Elbląski
Czy warto zobaczyć Kanał Elbląski
Pochylnie kanału elbląskiego
Pochylnie kanału elbląskiego

Muzeum Kanału Elbląskiego

Muzeum kanału. Obok pochylni w Buczyńcu znajduje się Izba Historii Kanału Elbląskiego. Znajdziecie tu mnóstwo dodatkowych informacji z historii i budowy kanału. Poznacie techniczne parametry pochylni. Nasz mały inżynier był zachwycony.

Izba Historii Kanału Elbląskiego

Film z naszego rejsu

Przygotowaliśmy też króciutki film. Posłuchajcie urządzeń pochylni w akcji.

Jeśli planujecie rejs po kanale, zapraszamy na stronę Żeglugi Elbląskiej, gdzie znajdziecie dokładne informacje. Jest kilka tras do wyboru.

Internetowy przewodnik po Polsce

Zapraszamy do naszego Interaktywnego przewodnika po Polsce. Mapa ułatwi nawigację po naszych artykułach. Każde zaznaczone na mapie miejsce posiada aktywny link, który przeniesie was do obszernego artykułu. Fotki, historia, zabytki, legendy, godziny otwarcia muzeów, ceny biletów i wiele przydatnych wskazówek. Z mapą planowanie podróży po Polsce staje się proste. To prawie 200 opisanych dokładnie miejsc. W przypadku niektórych miast znajdziecie obszerny przewodnik. I oczywiście mnóstwo fotek, które uwielbiamy robić. Zapraszamy do podróży z nami. Mapa pozostanie zawsze jako pierwsza publikacja na naszej stronie. Będzie zawsze pod ręką. Zaglądajcie tu, ponieważ będziemy cały czas nasz przewodnik rozwijać i uaktualniać.